Claims van Britten lopen de spuigaten uit

De hotelketens in Benidorm zijn de schadeclaims van de Britten beu. De laatste maanden is het aantal claims enorm groot geworden. Mede omdat mensen natuurlijk beter ingelicht zijn over de mogelijkheden in verband met klachten, maar ook vooral omdat advocatenbureau's zelf reclame maken om de Britten te overtuigen hun vakantie 'terug te verdienen' door valse claims te maken. Op de luchthavens zie je reclame van claimbureau's en zelfs in Benidorm wandelen personen rond die mensen erop aanspreken om elke tekortkoming van het hotel, echt of gelogen, voor de rechtbank te trekken en geld te eisen voor het onrecht.

In sommige All-inclusive hotels met overwegend Britten zijn ze daarom al tot maatregelen over gegaan. Men houdt hun hotelgasten nauwgezetter in het oog. Men zoekt bewijs van ziekte (of nét geen ziekte) tijdens het verblijf door te zien of ze vaak het hotel verlaten tot zelfs het gebruik van overdreven toiletpapier. Ook bekijken ze of de gasten niet gewoon véél te véél hebben gedronken tijdens hun vakantie... Een andere maatregel is dat hotels sommige gasten bij het uitchecken een document laten ondertekenen waarin ze onderkennen dat ze niet ziek zijn geweest tijdens hun verblijf in het hotel.

Al deze maatregelen lijken overdreven, maar ik begrijp het wel. Schadeclaims die nergens op slaan en leugenachtig zijn, vind ik een ware schande. Het jaagt het hotel in kosten en daarmee jaagt men onvermijdelijk de prijs op voor andere gasten. Het is toch niet moeilijk om gewoon te betalen waarvan je hebt kunnen genieten?

Ik geef toe dat ik niet altijd tevreden was met hotels. Nachtlawaai, werken, een straatfeest vlak voor het raam van je kamer, lawaaierige buren... Maar in zo'n geval is er maar één morele handeling mogelijk: ga naar de receptie en vraag hen achter een oplossing. Ikzelf ben al meerdere keren van kamer mogen veranderen zonder enige moeite. Ik ben zelfs al eens overgeplaatst naar een ander hotel van een bevriende keten (dit was echter niet in Spanje). Vraag het aan de receptie en ze zullen haast altijd een oplossing zoeken. Doen ze dit niet, dan kan je nog altijd uw reisagent proberen in te schakelen om te bemiddelen. Haast alle gevallen worden op deze manier opgelost. Af en toe "dreigen" dat je uw ervaringen in een online-review zal zetten, verricht wonderen bij weerspannige hotelseigenaars. Maar wees in uw review dan ook eerlijk en objectief.

Eénmaal heb ik beroep gedaan op een claimfirma: Toen ik eens 12 uur (!) vertraging had op een vlucht (richting Mexico) hebben we dankzij een claimfirma een aardig bedrag gekregen voor de opgelopen schade. Let wel, er was écht wel sprake van onrecht (vliegtuigmaatschappij wilde ons op geen enkele manier vergoeden, informatie bieden of zelfs maar eten aanbieden tijdens de vertraging!) en had ik alle andere manieren (rechtstreeks contact en vriendelijke vraag naar een oplossing) opgebruikt zonder resultaat. Enkel in dit geval vond ik het moreel om een schadeclaim te eisen.

De meeste claims die de hotelketens in Spanje krijgen, gaan over voedselvergiftiging. Dit heb ik in al mijn jaren (en dat zijn er al wat) nog nooit in Benidorm meegemaakt. Het eten was niet overal even goed, maar in mijn ervaring steeds hygiënisch. Eénmaal heb ik eens verdacht voedsel (een gevulde paprika) op mijn bord teruggegeven in een restaurant van een all-inclusive hotel. Ze hebben het geanalyseerd en kwamen met een chef uit de keuken en het bord terug om uitleg te geven waarom dat voedsel er wat raar uit zag (bleek helemaal niets mis te zijn, behalve met mijn perceptie).
Buikloop of krampen tijdens uw vakantie is niet leuk, maar dit hoeft niet noodzakelijk het gevolg te zijn van slecht eten. Het kan te maken hebben met een verandering van uw eetpatroon of van het type voedsel, het plotse ontbreken of net uitbreken van stress of gewoon het feit dat je op reis andere gewoonten nahoudt (meer drinken, meer of minder sporten...).

Laten we geen ideeën opdoen bij de Britten. Heb je een klacht of ben je ontevreden over iets, probeer het tijdens uw vakantie nog op te lossen door in gesprek te gaan met de agent van uw reisorganisatie of nog veel beter, richt u rechtstreeks naar de receptie van uw hotel. U zal vaak verbaast zijn hoe gewillig ze u willen helpen om tot een oplossing te komen!

Lees ook: Blog / Column
Lees ook: Benidorm Praktisch
Lees ook: Klachtenformulier / Hojas de reclamaciones
Lees ook: Hotels en Appartementen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten