Waarom zou je uw reis zelf plannen en boeken?

In volgende twee artikels zou ik mensen willen overtuigen om zelf eens een reis te plannen en te boeken. In dit eerste artikel zal ik beschrijven waarom men zelf een reis zou plannen en in het tweede artikel gaan we aan de slag! Ik hoop van harte dat ik u kan overtuigen.

Bij verre reizen regel ik alles zelf. Ik zit dan soms uren op het internet te zoeken naar het juiste hotel, naar mogelijkheden tot vervoer en naar de goedkoopste vliegtickets. Paradoxaal genoeg, als ik jaarlijks naar Benidorm trek, had ik tot op heden altijd een pakketreis geboekt bij een gevestigd reisbureau....

Meer heb je niet nodig om eraan
te beginnen!
De redenen daarvoor zijn simpel; De prijzen voor strandvakanties van de reisbureau's zijn vaak door concurrentie héél schappelijk. Het is dus de kosten en baten afwegen.

De prijzen van verre, exotische reizen zijn dan weer vaak véél duurder bij reisorganisaties dan dat je het zelf boekt. Vaak kan ik een reis boeken voor een langere tijd in een exotische bestemming voor de helft van de prijs van gekende touroperators! Ook wie langere tijd op vakantie wilt, is beter af dat hij/zij het zelf boekt. Vele reisorganisaties kunnen weinig aanbieden dat langer duurt dan 2 weken, en als ze dit aanbieden is het vaak duurder dan je het zelf boekt.

Echter wie slechts even naar Spanje gaat, zal niet erg veel goedkoper uitkomen (in sommige gevallen zelfs duurder). Waarom zou je dan alles zelf boeken? 2 voorbeelden:

Stel, het hotel waar je vorig jaar verbleef, was waanzinnig goed. Je wil dit jaar absoluut terug naar dat hotel, maar natuurlijk wil je daar niet meer voor betalen dan toen je die goedkope last-minute kon strikken vorig jaar. Je blijft daarom even de prijzen afwachten, want de volle pot betalen komt wat duur uit. Op een druilerige dag ga je nog maar eens kijken en plots is heel het hotel uitverkocht. Geen goedkope kamers, zelfs geen dure kamers meer, gewoon alles op. Dit heb ik vorig jaar meegemaakt en dat is bijzonder frustrerend. Er zit dan niets anders op dan uit te wijken naar een ander hotel, waar je niemand kent en waarvan je niet zeker bent of het er ook zo goed is... OF je boekt uw eigen reis. Je gaat online zoeken of het hotel een website heeft of je zoekt een telefoonnummer. De kamers van de reisorganisatie mogen dan wel uitverkocht zijn, in het hotel zijn vaak nog veel kamers vrij (vaak ook mooiere kamers). De prijzen zijn vaak de bodemprijzen van de reisorganisatie (alhoewel dat ze soms ook duurder uitvallen!). Ook heb je bij zelf te boeken vaak meer keuze in maaltijd of soort kamer. Zo heb ik via een Nederlandse site een kamer all-in kunnen boeken terwijl je bij de Belgische reisorganisatoren deze vakantie niet all-in kon nemen!

Een ander voorbeeld waarom je zelf uw reis zou boeken: 

Ik rust graag uit op mijn vakantie, maar ik ben ook graag actief bezig. Een ideale reis voor mij is een combinatie van citytrip en strandvakantie. Men kan een rondreis boeken in een reisbureau en daaraan een strandvakantie plakken, maar dan betaal je haast de prijs van 2 vakanties. Terwijl een hotelkamer in een stad zeer gemakkelijk en snel te boeken valt via de gekende kanalen ('Booking.com', 'Expedia', 'Trivago'). Stel, ik wil een pakketreis (vliegtuig+transfer+hotel) naar Benidorm, want dat is steeds mijn vakantiebestemming, maar ditmaal wil ik toch eindelijk Valencia eens bezoeken. Voor een dagtrip is Valencia net te ver. We kunnen zelf een hotelkamer boeken in Valencia, maar dan hebben we die nacht(en) dubbel betaald, want de hotelkamer in Benidorm betalen we ook door... Wie zelf zijn reis apart boekt, kan eerst een paar dagen in Valencia boeken en daarna een hotel zoeken in Benidorm. Niets dubbel betalen en je kan zelf kiezen hoe lang je in Valencia wenst te blijven en hoe lang je uw strandvakantie wil maken. Zo zit ik na een zware rondreis graag eens in een luxe resort met all-in, maar dat eten en luieren steekt me na een paar dagen al weer tegen, zo zou ik het max 5 nachten boeken na een rondreis, maar dat kan je zelden zo boeken via reisbureau's... 

Andere voordelen zijn het feit dat uw reisorganisatie vaak gericht is op ketenhotels, terwijl je door zelf te zoeken meestal meer karaktervolle hotels vindt. Zo heb ik in Jeruzalem verbleven in een jeugdherberg en dit was zonder twijfel het leukste hotel waar we ooit geslapen hebben! Ook voor een conventionele bestemming als Benidorm, vind je nog veel verborgen pareltjes op het internet! Kleinschalige hotelletjes in steegjes in het oude centrum, of net luxe resorts waar vooral Spanjaarden komen, voor wie niet graag in een hotel zit waar 'Nederlands' de voertaal is....

Er zijn ook nadelen.
Een belangrijk nadeel is de annulatie. Bij een pakketreis nemen veel mensen een annulatie. Je weet maar nooit wie er ziek valt of wat er in die paar maanden voor de reis gaat gebeuren. Dit kun je moeilijk met een zelf geboekte reis. Je kan bij vliegtickets vaak een annulatie nemen, maar deze zijn vaak ook heel duur en dekken zeker niet alle kosten. De kleine letters moeten hier gelezen worden! Je kan ook een annulatieverzekering krijgen via uw makelaar of verzekeraar. Dit is een verzekering voor een jaar en kan handig zijn voor wie veel reist. De meeste hotels die je boekt via de websites (zoals booking.com en expedia..) kan je wel gratis annuleren tot de dag voor vertrek! Je moet ook geen annulatieverzekering nemen, maar het blijft altijd een gok.
Ook moet je zien voor een reisverzekering (moet je bij pakketreizen ook). Vooral voor landen buiten Europa is dit aangewezen. Wie in een mutualiteit zit, heeft vaak een (goede) basisverzekering. Vraag hierover informatie bij uw kantoor.
Bij een pakketreis zit de transfers inclusief terwijl iemand die alles apart boekt op zichzelf is aangewezen. In Spanje vormt dit echter geen probleem, het openbaar vervoer is er zo fijnmazig dat je vast wel vanuit uw luchthaven naar het hotel geraakt met minimale moeite. Het vereist slechts een klein beetje opzoekwerk. Je zal wel iets langer uw koffers dragen. Je moet naar de terminal van het openbaar vervoer. Eventueel een trein of tram op en dan vanaf de halte of het station naar het hotel wandelen. Een koffer met wieltjes verhelpt al het meeste ongemak, maar in het algemeen zal iemand die zijn reis zelf boekt, veel vaker koffers moeten optillen dan de gemakkelijke pakketreiziger.
Ook hoor je steeds dat wanneer er problemen voorvallen in het hotel, je altijd kunt terugvallen op uw 'contactpersoon' van de reisorganisatie ter plaatse. Maar wees eerlijk, die mensen kunnen ook geen wonderen verrichten en wanneer er iets fout loopt, kun je even goed zelf voor uw rechten op komen bij het hotelmanagement. Wie respectvol, maar assertief zijn klachten overbrengt wordt zelden genegeerd. De consument heeft tegenwoordig kanalen genoeg om het hotel onder druk te zetten: de review-sites op het internet! Als men je werkelijk onrechtvaardig heeft behandeld, kan je steeds dreigen met het schrijven van je verhaal (de waarheid!) op zo'n review-website. Vaak zal het management dan wel luisteren naar je verzoekingen.

Dan is er nog het meest belangrijke nadeel. Een pakketreis duurt slechts enkele muisklikken of een kort bezoekje aan het reisbureau in de stad. Een reis zelf samenstellen duurt wat langer, vereist een beetje kennis van het internet en het is vaak wat puzzelen met alle data om uw reis aan de beste prijs te vinden (vooral vliegtickets). Sommige mensen zouden dit een gedoe vinden. Ik persoonlijk vind het wel leuk!

Ik wil de reisbureau's niet zonder werk zetten, integendeel, soms komt een pakketreis (vooral in Europa) veel beter en goedkoper uit. Zo heb ik al verscheidene keren een pakketreis geboekt bij de gevestigde reisbureau's. Maar ik wil mijn lezers wel duidelijk maken dat er ook alternatieven zijn en dat een reis zelf plannen helemaal niet zo moeilijk of gevaarlijk is. Op het vervolg van het artikel leg ik uit hoe je er aan begint een reis zelf te boeken op het internet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten