kwallen in de Costa Blanca

Enkele weken geleden werd benidorm overspoeld door kwallen. Geen fijne diertjes want ze kunnen steken en het gif kan voor huidirritatie zorgen. Hoewel men in Benidorm de rode vlag hees (het water niet betreden!) zijn kwallen niet zo gevaarlijk als de grote massa denkt:

Zelf ben ik ook al eens in contact gekomen met kwallen. Ik dacht even lekker te snorkelen aan het kleine strandje van Mal Pas. De zee was kalm en ik volgde een school kleine visjes. Voor ik het wist bleek ik plots 'omsingeld' door die grillige kwallen. Hoewel de weekdieren best mooi zijn om naar te kijken, wilde ik toch weg zwemmen. Toen ik weg wilde van de kwallen, werd ik gestoken. Men wordt gestoken door de tentakels, maar ik heb dit niet gevoeld. Het was pas toen ik uit het water kwam dat ik de rode plek zag. Een vriendelijke Spanjaard hielp me met wat ijs uit een visrestaurant en enkele minuten later was er niets meer te zien.

Gestoken worden door de kwallen is niet prettig en als er veel kwallen in het water zitten, is zwemmen helemaal uit de boze. Het gemeentebestuur is daarom overgegaan tot het verwijderen van de dieren. 1.200 kilo kwallen zou er op één dag verwijderd zijn! De kwallen zijn ondertussen allang verdwenen en iedereen kan weer gerust het zeewater in duiken. Wie alsnog gestoken word door een kwal, moet zich meteen naar de hulpposten begeven om de steek te behandelen.

Lees ook: Stranden van Benidorm
Lees ook: Benidorm actueel
Lees ook: Costa Blanca
Lees ook: Benidorm Praktisch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten